Przejdź do stopki

Apelujemy o poprawną segregację odpadów komunalnych

Treść

Szanowni Mieszkańcy,

Ze względu na potwierdzone, liczne przypadki nieprawidłowej segregacji odpadów komunalnych przez mieszkańców naszej gminy apelujemy o bezwzględne przestrzeganie obowiązku selektywnej zbiórki odpadów.

Zgodnie z ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn.: Dz. U. z 2024r., poz. 399 ze zm.), firma świadcząca usługę w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych zobowiązana jest kontrolować odbierane od mieszkańców gminy odpady.

W przypadku stwierdzenia, ze właściciel nieruchomości nie wywiązuje się z ustawowego obowiązku segregacji odpadów firma powiadamia o tym fakcie Urząd Gminy oraz właściciela nieruchomości. Niewywiązywanie się z ustawowego obowiązku segregacji odpadów spowoduje nałożenie na właściciela nieruchomości opłaty podwyższonej, która obecnie wynosi 46,00 zł miesięcznie od mieszkańca. Oddawanie odpadów bez właściwej segregacji istotnie wpływa na wzrost kosztów funkcjonowania systemu, czego nieuchronną konsekwencją będzie podniesienie stawki opłaty za gospodarowanie odpadami

W interesie mieszkańców powinno być, zatem należyte i staranne wywiązywanie się z obowiązku segregacji. Należy również zaznaczyć, iż wzrost wytwarzanych odpadów komunalnych na terenie gminy Łukowica wpływa na wysokość ponoszonych opłat. Warto zatem zmienić przyzwyczajenia i ograniczyć ilość wytwarzanych odpadów. Można to zrobić między innymi poprzez: unikanie produktów jednorazowych i zbędnych opakowań, zabieranie na zakupy torby wielokrotnego użytku, wybieranie produktów w opakowaniach, które nadają się do recyklingu albo są wykonane z materiałów biodegradowalnych oraz kompostowanie odpadów.

W dniach od 4 - 6 lutego 2025 r., przeprowadzono kontrolę która wykazała następujące nieprawidłowości z wyszczególnieniem poszczególnych miejscowości:

  • Przyszowa - 10 nieruchomości - ujawnione nieprawidłowości
    • w koszach/ workach na odpady zmieszane znajdowały się duże ilości odpadów podlegających obowiązkowej segregacji (plastik, papier, szkło)
    • w koszach/ workach żółtych znajdowały się odpady remontowo – budowlane, papier; odpady z działalności rolniczej;
    • w workach czarnych z kodem odpady budowlane znajdowały się odpady niebezpieczne;
    • w workach na odpady zmieszane znajdowały się odpady elektryczne;
    • przy zbiórce odpadów zmieszanych w czarnych pojemnikach/workach znajdowały się odpady remontowo – budowlane;
  • Młyńczyska - 5 nieruchomości
    • w koszach/ workach na odpady zmieszane znajdowały się duże ilości odpadów podlegających obowiązkowej segregacji (plastik, papier, szkło) odpady remontowo – budowlane;
    • w workach czarnych z kodem odpady budowlane znajdowały się odpady niebezpieczne;
  • Łukowica - 10 nieruchomości
    • w koszach/ workach na odpady zmieszane znajdowały się duże ilości odpadów podlegających obowiązkowej segregacji (plastik, papier, szkło) odpady remontowo -budowlane;
    • w workach czarnych z kodem odpady budowlane znajdowały się odpady niebezpieczne;
    • w workach/pojemnikach na odpady zmieszane znajdowała się odpady elektryczne,
  • Jadamwola - 2 nieruchomości
    • w workach czarnych z kodem odpady budowlane znajdowały się odpady niebezpieczne;
    • w koszach/ workach na odpady zmieszane znajdowały się duże ilości odpadów podlegających obowiązkowej segregacji (plastik, papier, szkło) oraz odpady remontowo -budowlane;
  • Stronie - 2 nieruchomości
    • w koszach/ workach żółtych znajdowały się odpady remontowo – budowlane; odpady z działalności rolniczej;
  • Świdnik - 4 nieruchomości
    • w koszach/ workach żółtych znajdowały się tekstylia, opakowania szklane, papier oraz odpady remontowo – budowlane;
    • w workach na odpady zmieszane znajdowały się części samochodowe;